Menu

Gewijzigd: 15-Nov-2016

Gedragsregels en veiligheid

Gedrag en veiligheid hebben een zeer directe relatie met elkaar, zeker als het om fietsen gaat.
Hier volgen een aantal basisregels die gelden voor alle fietsers, maar voor leden van TC Woensel in het bijzonder.

Helmplicht voor alle leden
Om maar met het belangrijkste te beginnen:
Het is verplicht om tijdens NTFU-tochten, niet NTFU-tochten, clubritten en trainingsritten een helm te dragen. Zonder helm is deelname niet toegestaan.

Belangrijkste argument is dat jij niet verantwoordelijk wilt zijn voor de gevolgen van een ongeluk dat jij misschien hebt veroorzaakt.  
Hoofdletsel is al gauw ernstig. De gevolgen kunnen dat ook zijn.

Het mag duidelijk zijn: EEN HELM IS HOOFDZAAK!

Toerfietsen, doe het veilig
Veiligheid tijdens het fietsen is een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.
Als je in clubverband fietst ben je in de eerste plaats toerfietser.
Als toerfietser heb je een verantwoordelijkheid naar je medefietsers en medeverkeersdeelnemers.
De weg is niet voor ons afgesloten en zelfs verkeerslichten springen niet altijd voor ons op groen op het moment dat wij dat graag willen.
Heb niet de illusie dat je er iets mee wint als je door een rood stoplicht rijdt, of vlak voor een aanstormende trein of auto nog even oversteekt.
De kans dat jij het op tijd haalt is misschien nog redelijk groot, maar de fietser achter jou zal ook willen oversteken en de kans dat hij het ook haalt wordt een stuk kleiner.
Mogelijk heeft degene achter jou helemaal niet in de gaten waar jij mee bezig bent en volgt jou blind.
Denk aan dit risico!


Je bent niet alleen verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar vooral ook voor de veiligheid van een ander

Moraal van het verhaal: Gedraag je op de fiets, want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Fietsen in een groep
Een ander aspect van veiligheid heeft betrekking op het fietsen in een groep.
Fietsen in een groep brengt extra risico's met zich mee.
Het gevaar schuilt in wisselende tempo's, slingerende bewegingen, plotselinge richtingveranderingen of onverwachte obstakels op de route.
Wees alert! Waarschuw de fietsers achter je tijdig als je moet stoppen of af wilt slaan.
Steek je hand op/uit of roep duidelijk wat je gaat doen.
Enkele tips om de veiligheid verder te verhogen:
  - Voorzie je GPS van de juiste route die op de kalender staat.
  - Controleer regelmatig je materiaal. (steentjes in banden na natte rit)
  - Kies de goede snelheidsgroep. 22, 25, 28, 30 of 32 groep.
  - Criterium bij 30 en 32 groep is dat je zelf ook op kop kunt rijden.
  - Bij de andere groepen moet je de snelheid goed kunnen volgen.
  - Groepen van 24 personen opsplitsen in twee groepen. Bij voorkeur in twee snelheden
  - Draag altijd een ID kaart plus kopie zorgverzekering bij je.

Basis gedragsregels (toer)fietser

De NTFU heeft een gedragscode voor de wielrenners/toerfietsers ontwikkeld.
TC Woensel houd zich aan de NTFU gedragsregels aangevuld met enkele clubregels

  - Houd je aan de verkeersregels
  - Houd zichtbaar rekening met anderen in het verkeer
  - Gebruik een fietsbel
  - Geef tijdig aan welke richting je gaat volgen
  - Blijf beleefd tegen andere weggebruikers
  - Rijd altijd op het aangegeven fietspad
  - Passeer een fietser of wandelaar op gepaste snelheid
  - Volg aanwijzingen op van politie en/of verkeersregelaars
  - Gooi afval in een afvalbak

  - Niet tussen de wielen rijden van je voorgangers
  - Laat niet onnodig gaten vallen in de groep, sluit aan
  - Geef elkaar de ruimte in bochten, fietspaden etc.
  - Rustig optrekken na de een bocht en/of stop
  - Waarschuw elkaar voor gevaar en obstakels
  - Op tijd vaart minderen in bebouwde kom, slechte wegen en onoverzichtelijke situaties.
  - Als er een routekenner of leider is aangewezen bepaald hij of zij bij twijfel de route.

Waarschuwingstekens tijdens het fietsen

Voorrijders (GPS houders) geven bijtijds de juiste weg aan bij kruising of splitsing:
  - "LINKSAF", "RECHTSAF", "RECHTDOOR", niet roepen is ook rechtdoor.

Kruispunt bij voorkeur oversteken als de hele groep dat in één keer kan:
  - "STOP",  VRIJ"

Kop- en staartrijders moeten waarschuwen voor naderend gevaar:
  - "TEGEN" = tegemoet komende fietser(s) of voetganger(s)
  - "AUTO VOOR" = tegemoet komende auto
  - "AUTO ACHTER = inhalende auto
  - "ZIJWEG" = let op mogelijke dw arsverkeer
  - "PAS OP" = onoverzichtelijke situatie, hond, richel, drempel, gat, etc.
  - "FIETSPAD" = Let op; maak vanaf nu gebruik van het fietspad
  - "PAALTJES", “GAT”
  - "RITSEN" = ga achter elkaar fietsen.
Methode van ritsen: de linker man laat zich voorzichtig zakken achter zijn buurman, rechts moet hiervoor ruimte maken. Na het ritsen op kop even inhouden.
  - "WISSEL" = doorschuiven aan de kop, de rechter man laat zich zakken. Roep dit altijd duidelijk, zodat iedereen weet dat er rechts ingehouden wordt
  - "LEK", "PECH" = rustig uitvieren naar een veilige plek (bij lekke band of pech)

Naast uitroepen zijn er ook waarschuwingstekens:
  - Hand omhoog (voorste man) = vaart minderen
  - Arm opzij uitsteken (schuin omhoog) rechts / links = rechtsaf / linksaf
  - Arm laag naast je zwaaien = aan die kant obstakel of gat
  - Waarschuwingen binnen de groep duidelijk doorgeven.
  - Bij inhalen van andere fietsers met een grote groep roept de eerste
  - “Grote groep” en de laatste van de groep roept: “laatste

naar boven