Menu

van Jack Brockbernd

Fietsvakantie Mallorca 13 t/m 20 mei 2012

Zondag 13 mei.
Dit jaar gaan we met TCWoensel voor de 1e keer met het vliegtuig op fietsvakantie.
Sinds 1995 was het een traditie om met de bus naar een van de Spaanse kustplaatsen te reizen en vandaar het aangrenzende binnenland met de fiets te verkennen.
Als je dan na een tiental jaren steeds meer in herhalingen gaat vallen is de tijd om iets anders te zoeken. Gepromoot door Wim, Jozef en schrijver, die er in 2007 al een fietsvakantie doorgebracht hebben, is gekozen voor het Spaanse eiland Mallorca.
Het is toen goed bevallen, ook al werkte het weer niet mee, hopelijk zijn de weergoden ons nu beter gezind.
We gingen toen 8 april en nu 13 mei, 5 weken later, de kans op beter weer lijkt me dan groter maar garantie heb je nooit!
Egbert, onze interne TCWoensel reisleider, heeft na wikken en wegen over prijs en tijd er voor gezorgd dat we op die 13e mei, met 18 personen, 's avonds om 19.10 uur, naar het Spaanse eiland Mallorca gaan vliegen.
Roger, Gaby, Max en Febe brengen me naar Eindhoven Airport, gezellig hè, alleen afscheid nemen is nooit zo leuk, ook al ga je maar voor acht dagen, ik moet toch even slikken!!
Na een prima vlucht landen we om 21.30 uur op Mallorca.
Rond half elf worden we door taxi’s voor ons Hotel Cosmopolitan in Playa de Palma afgezet, waar Cees en Mia van Dongen, van reisorganisatie SeMi Wielerkampen, ons welkom heten.
Als we de koffers op de kamers kwijt zijn drinken we nog wat en duiken daarna vrij snel tussen de lakens want morgen moeten we fit zijn voor de 1e fietsrit!

Maandag 14 mei, 1e fietsrit. (naar overzichtskaart 1)
Alvoor we kunnen fietsen, moet je er wel een hebben dus gaat het om half tien in stoet naar Cyclista Ughy & Wittner c.b.
Daar staan onze fietsen op naam en maat klaar, alleen moeten de trappers en eventueel het zadel nog gemonteerd worden.
”Leuk” is het om te horen dat de fietsen geen triple hebben zoals we hebben opgegeven.
Omdat de montage nauwgezet maar wel een voor een gebeurd zijn we pas rond elf uur op pad, we kiezen daarom voor de korste route.
We, dat zijn Jos vd Boogaard, Bart v Hout, Peter de Kort, Wim Prüst, Arjan Visser en ik, Jack Brockbernd.
Eerst fietsen we langs de kust naar en door Palma waar de kathedraal La Seu de grote blikvanger is.
Eenmaal buiten de hoofdstad gaat het rechtsaf het binnenland in en dan is het meteen klimmen geblazen.
We fietsen de uitlopers van het Tramuntana-gebergte in naar de 395 m hoge Coll de Sa Creu.
Het is me wat lekkers zult u denken, maar sorry beste lezer, elk begin is moeilijk en de dag is nog niet om!
Het wegje naar boven is erg smal, kronkelig en heeft pittige steile stukken.
Boven blazen we uit, we zijn niet alleen, een aantal collega’s uit Zwitserland staan daar ook bij te komen.
Dan duiken we de slingerende afdaling in, door de bebossing is het uitzicht nulkommanul, dat is nu niet storend want het slechte wegdek eist alle aandacht op!
0481
We dalen naar 100 m en slaan rechtsaf, de weg door de smalle kloof is een paar km vlak en gaat dan over in vals plat tot de aanvang van de tweede klim.
Bij Establiments linksaf, de weg is breed en loopt recht naar de kust, de verkeersdrukte valt erg mee.
We komen langs Esporles, de roep om koffie wordt steeds luider!
Na de Coll de la Bastida (301 m) komen we in het kustplaatsje Banyalbufar, na 65 km is het eerste de beste terras hoog favoriet.
De uitkijk over zee en het stadje is prachtig, de cola, koffie en warm appelgebak met slagroom lekker, het weer om te zoenen, wat wens je als fietstoerist nog meer.
Ook energierepen en krentenbollen vinden het gat onder onze neus. Na het bijvullen van de bidons volgen we de hoge grillige kustlijn, honderden meters beneden ons de helder blauwe zee, zeilboten zijn witte stipjes, het zeebriesje geeft hun weinig snelheid maar is voor ons een aangename verkoeling.
Even buiten Banyalbufar zien we, op 250 m hoogte, de oude wachttoren, de Mirador de ses Ànimes (Uitkijkpunt van de Zielen).
Eenmaal over de Coll d’es Pi (325 m) en door het stadje Estallencs draaien we, 5 km verder, van de kust af richting Andratx.
Daar ligt weer een dergelijk nietszeggend heuveltje op onze weg, Coll de Sa Gremola (343 m), ik weet het, maar je moet er wel overheen!
Er zullen in deze fietsvakantie nog veel van “dergelijke” colletjes volgen!!!!
In Andratx gaat het linksaf naar Capdellá, daar houden we onze tweede koffiepauze in Bar Nou.
Ons recept “koffie-cola”nemen we ook hier weer in, we fietsen er wel bij!
Het volgende stadje is Calvia, we slaan daar linksaf en 10 km verder rechtsaf en draaien de beklimming op van de Coll de Sa Creu die we vanmorgen zo afgedaald zijn.
Boven zien we Palma aan de kust liggen, daar dalen we naar af, het smalle en drukke fietspad langs de kust brengt ons terug bij ons hotel.
De afgelegde 120 km en 2200 hm zorgen voor een enorme eetlust, het is nu zeven uur, kwart vóór acht zitten we te dineren, fris gewassen en lekker ruikend!