Menu

pagina 6

van Jack Brockbernd

Fietsvakantie Mallorca 13 t/m 20 mei 2012

Zaterdag 19 mei, 6e fietsrit.(naar overzichtskaart 1)
Vandaag moeten we op tijd terug zijn om tussen 16 en 18 uur de fietsen in te leveren, de geplande rit wordt daarom ingekort tot ongeveer 90 km.
Bart en Arjan gaan Palma bekijken dus we gaan de laatste fietsdag met vieren op pad.
We vinden de weg naar Cabaneta via Son Ferriol niet de mooiste en zoeken daarom vandaag een alternatief.
Nou dat hebben we geweten, tig keer doodlopende weg, tig keer komen we op een boerenerf terecht en krijgen een horde honden achter ons aan, bijna altijd dekte de naam wegdek de lading niet, dan komen we op de autobaan waar fietsen verboden is!
De suggestie valt om terug te gaan naar het hotel maar gelukkig besluiten we om dan toch maar via Son Ferriol de rit te beginnen waar we geen van vieren spijt van hebben!
De eerste 20 km zijn we snel vergeten als we in het stadje, met de vrome naam Santa Maria, aan een goed smakend bakje koffie zitten waarbij de zon zich steeds meer laat zien.
De vitrines in het restaurant liggen tjokvol croissants, zo groot, dat breedbekkikkers er nog mee in de problemen komen!
0667
Wij wagen ons er niet aan, integendeel, we verorberen een smal reepje en gaan beginnen aan de lange aanloop naar Coll de Honor (540 m)
Vanaf Alaró fietsen we over de linker dalflank van het stroompje Torrent de Solleric.
Dit riviertje mond uit in het waterbekken Etang de Cuber waar we gisteren, na de beklimming van de Puig Major, langs afgedaald zijn.
Hoog boven ons op de Puig d’Alaró (822 m), de ruïne van Castell d’Alaro, een kasteel met een bewogen geschiedenis, de Moren hebben er 8 jaar op gedaan om het te veroveren!
We dwalen af, sorry, we draaien af, de klim gaat nu door het Sierra de Alfabia naar 400 m, de Coll de Orient.
Met twee trappen zijn we door het gehucht Orient, dalen dan zigzaggend 100 m en beklimmen dan Coll de Hono(s).
Ik blijf zo lang mogelijk in de slipstream van mijn drie voorgangers maar al snel moet ik lossen, in m’n uppie kom ik boven op de top van 550 m.
Tijdens de afdaling naar Bunyola maak ik wat foto’s en dan is er koffie!
Op het ons bekende terras zitten we lekker in het zonnetje en doen geen poging om snel te vertrekken, nog even genieten, over 30 km is het fietsen inleveren, nog even onthaasten!
Maar ja, het is een bekent gegeven, aan alles komt een end, dus karren we na enkele kwartiertjes richting Son Ferriol en Playa de Palma.
Spik en span gaan we de fietsen inleveren, daarmee is alles oké, we zitten dus snel op het terras van ons hotel aan een pilsje!
We toasten op de prachtige fietsweek met veel km’s en hm's, veel mooi weer, veel moois en weinig afzien! Vanavond gaan we naar Bayern Munchen-Chelsey kijken! Vandaag 95 km en 900 hm gefietst.

Zondag 20 mei

Omdat de taxi’s die ons ophalen om 7.00 u voor de deur staan moeten we vroeg uit de veren.
Op het vliegveld lange rijen bij de incheckbalie en ook bij de douane.
Vooral de douane is vandaag niet van de snelste.
De vertraging die onze vlucht oploopt is aan hun laksheid te wijten.
Met drie kwartier oponthoud beginnen we aan de vlucht naar Eindhoven.
Mooie vlucht met een beetje turbulentie en fantastisch helder weer.
0683
Ik maak wat foto’s van de besneeuwde Franse Alpen.
Precies om twaalf uur zet de piloot het vliegtuig op de landingsbaan.
Als ik de trap afdaal zie ik Wilma al staan te zwaaien, het is fijn om elkaar weer te zien.

Samenvattend
Gefietst 4 dagen met zessen, 1 dag met vieren en 1 dag met drieën.
Deze drie, Jos, Wim en ik hebben  845 km en 11000 hm afgelegd, niet slecchhtt!
Ik moet wel zeggen dat ik wat kopwerk betreft behoorlijk in de watten ben gelegd door mijn fietsvrienden, daarvoor en voor de gezelligheid, mijn dank!!
Ik ben wel benieuwd waar we volgend jaar weer terecht komen!
Ook wil (len) ik (wij) Egbert nog bedanken voor de voortreffelijke organisatie van deze goed verlopen fietsvakantie!